برنامه‌ریزی درسی  Curriculum Development | ۱۳۹۹/۰۸/۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰

خلاصه برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها

خلاصه برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها

 

تألیف دکتر محمود مهرمحمدی

برای دیدن خلاصه کتاب به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

جدول مقایسه ای دیدگاه های تربیتی مکاتب فلسفی

جدول مقایسه ­ای دیدگاه های تربیتی مکاتب فلسفی

 مکاتب

ایده آلیسم

رئالیسم

پراگماتیسم

اگزیستانسیالیسم

اسلام

مفهوم لغوی

ذهن (روح) گرایی

واقعیت گرایی

عملگرایی

هستی گرایی

تسلیم در مقابل خداوند

هستی

ذهنی

عینی

نه ذهنی و نه عینی

هم ذهنی و هم عینی

عینی  - حتی ذهنیات

انسان

روح یا ذهن

1- دینی - روح وذهن

2- فلسفی - تعقل

3-طبیعی - جسم محض

ماهیت زیستی و اجتماعی

وجود مقدم بر ماهیت

مخلوق - خلیفه - جسم وروح - آزاد –اجتماعی - برابر

شناخت

عقلانی - شهودی

تجربی

رابطه با واقعیات - تجربی

ترکیب ذهن و عین

ترکیب ذهن و عین (عقل وحواس) - وحی - شهود

ارزشها

1- اصالت من - ذهنی

2- اصالت واقعیت عینی - واقعیت اساسی

عینی وذاتی پدیده ها

زمینه ای

رابطه ای - انسانی

الهی، خیر محض، عام وثابت

تعریف آموزش و پرورش

1- اصالت من - آمادگی

2- اصالت عینی (واقعیت اساسی) - رشد استعداد.

3- اصالت عینی(سایه ها) - قوه قضاوت صحیح

1- تعقلی  مذهبی - تشکیل یا پرورش قوای ذهنی

2- طبیعی - تشکیل ذهن

تجدید سازمان تجربه

خود آگاهی، خود رهبری و مسولیت پذیری

هدایت رشد همه جانبه

هدف تعلیم وتربیت

یاد آوری و زایش فکری

1- دینی - زندگی جاوید

2- فلسفی= شناخت هستی

3-  طبیعی - کشف روابط پدیده ها

4- کلاسیک - زندگی خوب

شناخت اساسی و فهم سودمند

خود آگاهی، خود رهبری و مسولیت پذیری

غایی و ابزاری

سلسله مراتبی

برنامه آموزشی وتربیتی

میراث فرهنگی

آموزش عمومی و تخصصی

غنی سازی تجربیات و کاربردی کردن آنها

ارزش ذاتی و یکسان دروس و رشته ها

 

روش تدریس

دیالکتیک، پروژه، سخنرانی و کشف و شهود

تجربی

حل مسئله

گفت و شنودی