خلاصه برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها
خلاصه برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها
تألیف دکتر محمود مهرمحمدی
برای دیدن خلاصه کتاب به ادامه مطلب بروید
خلاصه برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها
تألیف دکتر محمود مهرمحمدی
برای دیدن خلاصه کتاب به ادامه مطلب بروید
جدول مقایسه ای دیدگاه های تربیتی مکاتب فلسفی
مکاتب | ایده آلیسم | رئالیسم | پراگماتیسم | اگزیستانسیالیسم | اسلام |
مفهوم لغوی | ذهن (روح) گرایی | واقعیت گرایی | عملگرایی | هستی گرایی | تسلیم در مقابل خداوند |
هستی | ذهنی | عینی | نه ذهنی و نه عینی | هم ذهنی و هم عینی | عینی - حتی ذهنیات |
انسان | روح یا ذهن | 1- دینی - روح وذهن 2- فلسفی - تعقل 3-طبیعی - جسم محض | ماهیت زیستی و اجتماعی | وجود مقدم بر ماهیت | مخلوق - خلیفه - جسم وروح - آزاد –اجتماعی - برابر |
شناخت | عقلانی - شهودی | تجربی | رابطه با واقعیات - تجربی | ترکیب ذهن و عین | ترکیب ذهن و عین (عقل وحواس) - وحی - شهود |
ارزشها | 1- اصالت من - ذهنی 2- اصالت واقعیت عینی - واقعیت اساسی | عینی وذاتی پدیده ها | زمینه ای | رابطه ای - انسانی | الهی، خیر محض، عام وثابت |
تعریف آموزش و پرورش | 1- اصالت من - آمادگی 2- اصالت عینی (واقعیت اساسی) - رشد استعداد. 3- اصالت عینی(سایه ها) - قوه قضاوت صحیح | 1- تعقلی مذهبی - تشکیل یا پرورش قوای ذهنی 2- طبیعی - تشکیل ذهن | تجدید سازمان تجربه | خود آگاهی، خود رهبری و مسولیت پذیری | هدایت رشد همه جانبه |
هدف تعلیم وتربیت | یاد آوری و زایش فکری | 1- دینی - زندگی جاوید 2- فلسفی= شناخت هستی 3- طبیعی - کشف روابط پدیده ها 4- کلاسیک - زندگی خوب | شناخت اساسی و فهم سودمند | خود آگاهی، خود رهبری و مسولیت پذیری | غایی و ابزاری سلسله مراتبی |
برنامه آموزشی وتربیتی | میراث فرهنگی | آموزش عمومی و تخصصی | غنی سازی تجربیات و کاربردی کردن آنها | ارزش ذاتی و یکسان دروس و رشته ها | |
روش تدریس | دیالکتیک، پروژه، سخنرانی و کشف و شهود | تجربی | حل مسئله | گفت و شنودی |